آموزش ساخت فهرست در ورد
اگر در حال تهیه مقاله، کتاب، آماده کردن گزارش (کنترل پروژه یا فروش و…) هستید، قطعا به فهرست نویسی نیاز خواهید داشت.فهرست نویسی باعث خواهد شد که مخاطب به سرعت به مطلب مورد نظر خود دست پیدا کند.
پیش نیاز فهرست نویسی آشنایی با Style می باشد.پس اگر در مورد آن آگاهی ندارید لطفا آموزش ایجاد سبک (Style) در ورد را مظالعه کنید.
این آموزش شامل دو قسمت می باشد:
1) زمانی که شما مطالب خود را نوشته اید و حالا باید متن مورد نظر را ایجاد کنید.
2) شما مطلبی ندارید و قصد دارید فقط یک فهرست ایجاد کنید.
ایتدا آموزش ایجاد فهرست برای مطالب را بیان می کنیم:
قبل از نوشتن متن مقاله یا کتاب خود حتما Style عناوین اصلی و عناوین فرعی را تعیین کنید.(البته بعدا می توانید به راحتی تغییراتی در آن اعمال کنید ولی به طور قراردادی برای شروع حتما Style ای برای عناوین اصلی و عناوین فرعی تعیین کنید.)اصلا عناوین فرعی و عناوین فرعی چه هستند؟
به عنوان مثال فرض کنید من یک کتاب می خواهم تهیه کنم که عنوان آن ”آموزش های آفیس” می باشد و بخش های اکسل ،اکسس،ورد و…..را شامل می شود.و هر بخش شامل چندین آموزش می باشد. پس به طور خلاصه شد:
آموزش اکسل
آموزش توابع اکسل
آموزش فرمول نویسی اکسل
آموزش ورد
آموزش فرمول نویسی در ورد
معرفی Watermark برای درج پس زمینه در صفحات ورد
آموزش اکسس
آموزش فرم ها در اکسس
آموزش گزارش گیری در اکسس
آموزش اکسل،آموزش اکسس و آموزش ورد عناوین اصلی می باشند. و آموزش ها توابع اکسل،آموزش فرمول نویسی در ورد،آموزش فرم ها در اکسس و… آموزش های فرعی می باشند.
در این مثال به دلیل سادگی فقط یک عنوان فرعی در نظر گرفته شده است ولی ممکن است شما عناوین فرعی بیشتری داشته باشید. مثلا توابع اکسل را به عناوین فرعی مانند توابع ریاضی،توابع آماری و… تقسیم کنید.یعنی به این شکل:
آموزش اکسل
آموزش توابع اکسل
توابع ریاضی
توابع آماری
توابع متنی
نکته مهم در فهرست نویسی این می باشد که وقتی Styleتعریف می کنید:
برای عناوین اصلی Heading 1 را در نظر بگیرید.( در مثال ما آموزش اکسل،آموزش اکسس و آموزش ورد)
برای عناوین فرعی Heading 2 را در نظر بگیرید(در مثال ما آموزش ها توابع اکسل،آموزش فرمول نویسی در ورد،آموزش فرمها در اکسس و…)
برای عناوین فرعی بعدی Heading 3 را در نظر بگیرید.و همین طور برای عناوین فرعی بعدی …..و حداکثر تا Heading 9 می توانید عناوین فرعی تعیین کنید.
با ادامه مثال همه چیز را فرا خواهید گرفت.
اکنون می خواهیم کتاب خود را شروع به نوشتن کنیم.می دانیم که در مثال ما فقط یک عنوان اصلی و یک عنوان فرعی وجود دارد. پس Style مربوط به آن را ایجاد و ذخیره می کنم.مانند تصویر زیر:
حالا متن خود را شروع به نوشتن می کنیم و به عناوین اصلی و فرعی Style مخصوص به خودش را تخصیص می دهیم.مانند تصویر زیر:
مجددا یادآوری می کنیم که برای عناوین اصلی Heading 1 و برای عناوین فرعی Heading 2 و همین طور برای عناوین فرعی بعدی ….را در نظر بگیرید. در هایی که در این مثال تعریف کرده ایم(عناوین اصلی و عناوین فرعی) این نکته رعایت شده است.
برای تمام عناوین اصلی و فرعی این اصول را رعایت می کنیم.بعد از اتمام کار برای ایجاد فهرست به مسیر زیر میرویم:
References>Table of Contents>Custom Table of Contents
اکنون باید تصویر زیر را مشاهده کنید.در اینجا بدون آنکه تغییراتی ایجاد کنید، فقط بر روی OK کلیک کنید.
حالا باید فهرست را مشاده کنید.
نکته:اگر دقت کنید، با ایجاد قهرست شماره صفحات هم در آن قرار گرفت.و این به این معنا نمی باشد که در سربرگ یا پا برگ صفحات هم شماره صفحه قرار گرفته باشد. اگر می خواهید در صفحات مقاله یا پایان نامه،شماره صفحه قرار بگیرد به آموزش “آموزش شماره گذاری صفحات فصل به فصل ورد Different Page Numbers Sections” مراجعه نمایید.
همچنین مطالب زیر در این مورد آموزش فهرست در ورد مفید می باشد:
حذف شماره صفحه اول در فایل ورد
قرار دادن عنوان هر فصل در سربرگ به طور خودکار
تذکر:اگر زمانی فهرست شما مانند تصویر زیر جا به جا باشد، دلیل آن عدم رعایت نکات گفته شده در بحث “Style” می باشد.پس لطفا نکات آن را رعایت کنید.
توجه:اگر با فارسی کردن اعداد در فهرست مشکل دارید، به بخش “فارسی کردن اعداد فهرست در Word” مراجعه کنید.
در این آموزش خیلی ساده به بیان ایجاد فهرست پرداختیم.ولی برای دیدن جزئیات بیشتر ادامه مطلب را با ما همراه باشید.
[cf-restrict]در این قسمت می خواهیم توضیحات بیشتری در مورد تنظیمات پنجره Table of Contents ارائه دهیم.
همان طور که در تصویر مشاهده می کنید این پنجره دو نوع نمایش را به شما نشان می دهد. سمت چپ Print Preview برای پیش نمایش چاپ و دیگری Web Preview برای پیش نمایش صفحات وب.
گزینه Show Page Number برای نمایش شماره صفحه در فهرست عنوان می باشد.
گزینه Right align page numbers اگر فعال باشد شماره صفحه را در مقابل عناوین فهرست قرار می گیرد(در سمت چپ) و اگر غیر فعال باشد شماره صفحه در جلوی عناوین فهرست قرار می گیرد.(سمت راست)
گزینه Tab Leader نوع خط بین عنوان و شماره صفحه را تعیین می کند.
گزینه Format برای استفاده از قالب های متنوع می باشد.این قالب ها فهرست ها را به اشکال مختلف نمایش می دهند.
گزینه Show levels تعداد عناوین فرعی را برای نمایش در فهرست تعیین می کند.
سوال1:اگر به مطالب مقاله یا کتاب خود افزودید چطور آن را وارد فهرست می کنید؟
سوال2 :اگر شماره صفحات مطالب شما تغییر پیدا کرد چطور آن را بروز رسانی می کنید؟
برای پاسخ به این سوالات مسیر زیر را طی کنید:
References>Table of Contents>Update Table
گزینه Update entire table همه محتویات فهرست را به روز رسانی می کند.(جواب سوال اول)
گزینه Update page numbers only فقط شماره صفحات فهرست را به روز رسانی می کند.(جواب سوال دوم)
آموزش اول در اینجا به اتمام رسید.
آموزش ایجاد فهرست در ورد
حالا به بیان آموزش دوم می پردازیم.یعنی زمانی که مطلبی ندارید و قصد دارید فقط یک فهرست ایجاد کنید.برای این کار مسیر زیر را طی کنید:
Home>Paragraph>Tabs
در قسمت Tab stop position باید اندازه صفحه خود را تعیین کنید.(اندازه صفحه A4 دقیقا 210 میلیمتر می باشد)
در قسمت Alignment گزینه Center را انتخاب کنید.
در قسمت leader گزینه 2 را انتخاب کنید.(نقطه چین بین عنوان و شماره صفحه)
در نهایت بر روی Set کلیک و سپس بر روی OK کلیک کنید.
نکته مهم در این قسمت این می باشد که ابندا عنوان را نوشته سپس کلید Tab را از روی صفحه کلید فشار دهید و حالا شماره صفحه را تایپ کنید.
Change or add levels in a table of contents
Create and customize a table of contents
Format or customize a table of contents
Change the level of a table of contents entry
ممنون از مطالب جامع و مفید شما
انشالله سالم و سلامت باشید.
باتشکر
استاد دانشگاه هستم و در حال چاپ کتاب که نیاز به اطلاعات دارم
جگونه می توان دو سری شماره صفحه در یک فایل ورد ایجاد کرد مثلا ده صفحه اول با شماره های یونانی و بعد از آن با اعداد لاتین abrsabz ظاهرا روش رو میدونند اکه راهنمایی کنن ممنون میشم
برای اینکه در بعضی صفحات شماره صفحه عددی باشد و در بعضی صفحات شماره صفحه یونانی یا لاتین باشد، باید دو مطلب زیر را مطالعه نمایید:
بخش بندی در ورد
ایجاد شماره صفحه متفاوت در ورد
بابت ایت مطلب مفید ممنون
خیلی ممنونم بابت کمکتون عالی بود
در حال مطالعه
لطفا آموزش جامع بزارین
سلام
لطفا مطلبی که در تاریخ ا فوریه نوشته بودید رو ادامه بدید. من تو این زمینه مشکل دارم. میخوامم چکیده هم با حروف صفحه بندی بشه. متشکرم
برای صفحه بندی چکیده های به مطلب زیر مراجعه کنید:
بخش بندی صفحات در ورد
واقعا عالی هستش
ممنون
برای راست چین شدن فهرست باید در منوی page setup بخش Layout قسمت SectionDirection را right to left انتخاب کنید. در این حالت هر بار که فهرست را به روز کنید راست چین خواهد بود و نیازی به ctrl shift هم نیست
من جواب سوالمو پیدا کردم.میگم تا کسایی که سوال منو داشتند مسئله شون حل شه.
سه نقطه بالای پنجره فهرست؛ اونو که بزنی همه فهرست انتخاب میشه حالا با ctrl+shift میشه راست چینش کرد
سلام ممنون از شما.من این مراحلو انجام دادم ولی از چپ به راست شده؛ چون متنم فارسیه نیاز دارم عناوین در راست و شماره ها در چپ باشه ولی برعکس شده چیکار باید بکنم؟
سلام.متن اصلی اصلاح گردید و آموزش نحوه اینکه چطور فهرست عناوین راست به چپ شوند در زبان فارسی توضیح داده شد.
با سپاس از شما
ممنون از آموزش های خوبتون.برای پایان نامم خیلی کمک کرد ممنون
سلام ….با تشکر از سایت خوبتون
مراحلو انجام دادم ولی از چپ نوشته میشه چکار باید بکنم؟
بببخشید من مراحل بالا رو انجام دادم ولی فهرستی که درست می کنه از چپ به راسته و مخلوطی از فارسی و انگلیسه و خیلی نا مرتب! در ضمن گزینه Custom هم ندارم
تشکر از شما…
بله این امکان وجو دارد بدین ترتیب که میتوان چند صفحه اول را مثلا با حروف شماره گذاری کرد و شروع مطالب را که از صفحه مثلا 6 شروع می شود از شماره 1 شروع کرد. اگرادنبال این مطلب هستید یگوید تا راهنمایی کنم
با سلام خدمت شما
ممنون از مطالبتون.
سوالی که من داشتم این بود که اگر بخواهیم شماره صفحات فهرست جزء شماره صفحات به حساتب نیاد، کاری میشه کرد؟ یعنی شماره صفحه مطلب اول 1 باشه نه عدد دیگری؟
ضمنا سول دیگر من این بود که آیا این روش روش خوبی برای صفحه بندی هست؟ یا به حساب آوردن صفحات فهرست بهتره؟